INFORMACJA O OBOWIĄZKACH ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ZWIĄZANYCH ZE ZNIESIENIEM STANU ZAGROŻENIA EPIDEMICZNEGO
Starosta Tomaszowski jako organ nadzoru przypomina, że z dniem 1 lipca 2023 roku na mocy Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r. został odwołany stan zagrożenia epidemicznego.
Jakie przepisy dla organizacji pozarządowych przestają obowiązywać?
W czasie epidemii oraz w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, organizacje pozarządowe korzystały z przepisów, które w założeniu miały im ułatwić działania. To przepisy o:
Spotkania i decyzje online
W pandemii organizowanie posiedzenia zarządów czy walnego zebrania było trudne (a czasem niemożliwe). Dlatego stworzono dwie możliwości: podejmowania uchwał z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (z pominięciem jakichkolwiek spotkań) oraz możliwość organizowania spotkań online (np. walnego zebrania, posiedzenia komisji rewizyjnej, posiedzenia zarządu). Przepisy te były ważne szczególnie dla organizacji, które decyzji i spotkań online nie przewidziały w swoich statutach.
Obecnie po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego organizacje, które wykorzystywały covidowe przepisy o zebraniach online i chcą nadal pracować w ten sposób, ale nie mają zapisanych takich możliwości w swoich statutach, muszą się o takie zapisy postarać: wprowadzić zmiany i zgłosić je do KRS lub do właściwej ewidencji.
Przepisy o spotkaniach i decyzjach online wygasły od razu po odwołaniu stanu zagrożenia, czyli z dniem 1 lipca. Nie ma okresu przejściowego, co oznacza, że stowarzyszenia które nie mają odpowiednich zapisów w statucie regulujących zwoływanie posiedzeń w formie zdalnej nie mogą tego robić.
Kadencje zarządów i innych organów
Jeśli w okresie epidemii lub stanu zagrożenia organizacja miała kłopot z wybraniem nowego zarządu (komisji rewizyjnej oraz innych przewidzianych w statucie organów), którego kadencja upływała, kadencja dotychczasowego organu mogła trwać do końca epidemii (lub stanu zagrożenia) plus dwa miesiące.
Obecnie po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego organizacja musi ustalić, czy korzystała z możliwości przedłużenia kadencji. Odpowiednie działania muszą podjąć tylko te organizacje, które w pandemii korzystały z przepisów o przedłużeniu kadencji. Takie organizacje będą teraz musiały wybrać nowy zarząd / komisję rewizyjną lub inne organy kadencyjne przewidziane w statucie w ciągu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, tj. do 29 sierpnia 2023 r.
Więcej na ten temat można przeczytać na stronie: https://publicystyka.ngo.pl/nie-ma-juz-stanu-zagrozenia-epidemicznego-co-powinny-zrobic-ngo-sy
Obowiązek zgłaszania przez organizacje pozarządowe wpisane do KRS i fundacje beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych
31 października 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która nałożyła na organizacje pozarządowe (z wyjątkiem stowarzyszeń zwykłych) obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.
Organizacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 roku mają na to czas do 31 stycznia 2022, organizacje powstałe już po wejściu w życie nowelizacji – 7 dni (nie licząc sobót i dni ustawowo wonnych od pracy) od daty zaistnienia zdarzenia. 7-dniowy termin obowiązuje także przy kolejnych zmianach beneficjentów rzeczywistych lub innych zmianach danych podlegających wpisowi.
Zgłoszenia dokonują osoby uprawnione do reprezentowania organizacji, zgodnie z zapisanymi w statucie zasadami reprezentacji. Jeśli reprezentacja ta jest więcej niż jednoosobowa, zgłoszenie muszą podpisać te osoby i w takim składzie, jak to jest przewidziane w statucie. To one będą też odpowiadać za poprawność i terminowość dokonanego zgłoszenia. W zgłoszeniu te osoby figurują jako Zgłaszający.
Oprócz Zgłaszających, którymi (prawie) zawsze są członkowie zarządu, w rejestrze zgłaszamy beneficjentów rzeczywistych. W przypadku stowarzyszenia zgłaszamy zatem cały zarząd, przy czym ci z członków zarządu, którzy będą zgłoszenie podpisywać, będą także Zgłaszającymi. Członkowie komisji rewizyjnej nie są natomiast beneficjentami rzeczywistymi stowarzyszenia, komisja nie jest bowiem organem stanowiącym stowarzyszenia, a jedynie organem kontrolnym.
W przypadku fundacji beneficjentami rzeczywistymi są osoby fizyczne posiadające więcej niż 25% głosów w organie stanowiącym fundacji lub jeśli takich osób nie ma – wszyscy członkowie zarządu.
Zgłoszenia dokonujemy wyłącznie przez stronę crbr.podatki.gov.pl (https://crbr.podatki.gov.plotwiera się w nowej karcie), podpisując je profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jeśli statut organizacji wymaga podpisu więcej niż jednej osoby, formularz wypełnia i podpisuje jedna z uprawnionych osób, a następnie tak podpisany jest przekazany do podpisania kolejnej osobie.
PRZYPOMNIENIE O OBOWIĄZKU INFORMOWANIA ORGANU NADZORU PRZEZ STOWARZYSZENIA I FUNDACJE O PŁATNOŚCIACH W GOTÓWCE W WYSOKOŚCI RÓWNEJ LUB PRZEKRACZAJĄCEJ 10.000 EURO
Starosta Tomaszowski w ramach sprawowanego nadzoru i kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami działającymi na terenie powiatu tomaszowskiego, zwraca się z prośbą o przesyłanie informacji według załączonego wzoru oświadczenia dotyczących przyjmowania lub dokonywania przez fundacje/stowarzyszenia płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
Oświadczenie podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania organizacji w sprawach majątkowych należy przesłać pocztą tradycyjną na adres: Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim, Wydział Kultury i Promocji Powiatu, ul. św. Antoniego 41, 97-200 Tomaszów Maz. lub skanem na adres e-mail: promocja@powiat-tomaszowski.pl
Stowarzyszenia i fundacje są zobowiązane w ciągu roku do bieżącego informowania Starosty Tomaszowskiego (organu nadzoru) o każdym przypadku wystąpienia w organizacji płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, również w drodze więcej niż jednej operacji. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 13 lipca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Szczegóły obowiązków instytucji obowiązanych dostępne TUTAJ.
ORGANIZACJA DOSTAŁA DOTACJĘ. O CZYM MUSI PAMIĘTAĆ?
Dotacja może pochodzić ze środków publicznych (np. od administracji rządowej i samorządowej - urzędów miast, urzędów marszałkowskich, róznych instytucji), z funduszy europejskich lub od fundacji krajowej / zagranicznej. Na co tzreba uważać, by nie mieć kłopotów przy rozliczaniu otrzymanych pieniędzy? Portal organizacji pozarządowych www.ngo.pl przygotował pomocną infografikę.
Więcej przydatnych informacji dla organizacji pozarządowych na stronie https://poradnik.ngo.pl
OD 1 MARCA 2019 R. OBOWIĄZUJĄ NOWE WZORY OFERT, UMÓW I SPRAWOZDAŃ DO OTRATYCH KONKURSÓW OFERT I TZW. MAŁYCH GRANTÓW
Rozporządzenia weszły w życie z dniem 29 października 2018 r., jednak dla ofert złożonych do dnia 1 marca 2019 roku stosuje się przepisy dotychczasowe.