Kontakt: 044 724-21-27 w. 205, 206, 207
e-mail: srodowisko@powiat-tomaszowski.pl;
Naczelnik: Lidia Kabat
Z-ca Naczelnika: Zbigniew Kamiński
1) prowadzenia spraw dotyczących ochrony powietrza i gleby;
2) przygotowywania planu dochodów budżetu powiatu w zakresie dochodów z tytułu opłat i kar za gospodarcze korzystanie ze środowiska oraz sporządzania sprawozdań z dochodów i wydatków w tym zakresie;
3) realizacji przy pomocy geologa powiatowego zatrudnionego w ramach wydziału zadań z zakresu administracji geologicznej, wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze, w szczególności:
a) udzielanie, wygaszanie, cofanie, ograniczanie koncesji na wydobywanie kopalin,
b) przenoszenie koncesji na inny podmiot;
c) ustalanie i zmiana granic obszaru górniczego i terenu górniczego,
d) zatwierdzanie projektów robót geologicznych i dokumentacji geologicznych,
e) przyjmowanie zgłoszeń projektów i dokumentacji dot. wykonania robót geologicznych w celu wykorzystania ciepła ziemi,
f) gromadzenie informacji i próbek,
g) naliczanie opłat eksploatacyjnych w przypadku niedopełnienia tego obowiązku przez przedsiębiorcę,
h) ustalanie opłat eksploatacyjnych za eksploatację złoża z rażącym naruszeniem warunków koncesji,
i) przeprowadzanie kontroli w zakresie prawidłowości realizacji koncesji,
j) przyjmowanie zgłoszeń zamiaru przystąpienia do wykonywania robót geologicznych,
k) sporządzanie sprawozdań;
4) prowadzenia publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
5) ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz zalesiania gruntów rolnych;
6) wspólnot gruntowych;
7) nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa;
8) łowiectwa, w tym wydawania zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów, a także odstrzału redukcyjny zwierzyny;
9) nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;
10) ustalania korzyści i wysokości składek na rzecz spółki wodnej dla osób nie będących członkami spółki wodnej;
11) współpracy z ośrodkami doradztwa rolniczego, izbami rolniczymi i innymi instytucjami działającymi w zakresie problematyki ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa;
12) ochrony przyrody;
13) rybactwa śródlądowego, w tym wydawania kart wędkarskich i rejestracji sprzętu pływającego;
14) obowiązkowego ubezpieczenia rolników z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego i ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego;
15) ustanawiania obszaru ograniczonego użytkowania dla określonych przedsięwzięć;
16) udzielania pozwoleń zintegrowanych na prowadzenie określonych instalacji;
17) zezwoleń na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji;
18) wydawania decyzji dotyczących gospodarowania odpadami wydobywczymi;
19) prowadzenia spraw wynikających z ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji;
20) ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS);
21) wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
22) z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego:
a) opiniowanie projektów studium zagospodarowania przestrzennego gmin z terenu powiatu jako organ administracji geologicznej,
b) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin jako organ administracji geologicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych,
c) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
d) uzgadnianie projektów decyzji ustalających warunki zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego jako organ administracji geologicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych,
e) uzgadnianie projektów decyzji ustalających warunki zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego pod względem ochrony gruntów rolnych i w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych,
f) współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi starostwa w zakresie opiniowania projektów studium i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin;
23) wydawania zaświadczeń dotyczących ujęcia działki w uproszczonym planie urządzenia lasu lub w decyzji określającej zadania w zakresie gospodarki leśnej;
24) uzyskiwania informacji od jednostek organizacyjnych powiatu o opłatach za korzystanie ze środowiska i administracyjnych karach pieniężnych za przekroczenie lub naruszenie warunków korzystania ze środowiska,
25) sprawozdawczości w zakresie korzystania ze środowiska i gospodarki odpadami,
26) wydawania decyzji stwierdzających przejście do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi, stanowiącymi własność Skarbu Państwa i ich wykreślanie z zasobu;
27)opiniowania wniosków w sprawie powołania/odwołania kierownika nadzoru wodnego;
28) prowadzenia spraw dotyczących podejmowania przez Radę Powiatu uchwał określających istotne dla wspólnoty samorządowej problemy gospodarowania wodami;
29) wydawania decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu wód i gruntów pokrytych wodami;
30) prowadzenia spraw dotyczących potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi;
31) opiniowania wniosków dotyczących projektów planu remediacji- w odniesieniu do zanieczyszczenia gruntów wykorzystywanych na cele rolne;
32) rozpatrywania wniosków o opinię przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach- w odniesieniu do instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego;
33) wydawania zezwoleń na transport, zbieranie i przetwarzanie odpadów;
34) prowadzenia rejestru podmiotów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na transport odpadów.